2013. március 23., szombat

Disznótoros

Évekig tartottunk disznót, minden évben 3-at vágtunk. Kettőt karácsony előtti hetekben, egyet pedig kora nyáron. Ez utóbbi húsa a hűtőben végezte, a téli malacoké viszont főleg füstre ment. Aztán már csak kettő,  végül egy malackát neveltünk fel évente, míg végül úgy alakult, hogy pár éve már egyet sem nevelnek anyáék.
Mivel a kolbászt és hurkát lehet készíteni disznóvágás nélkül is, így tavaly télen apáék nekiláttak, és elővették a hurkatöltőt. :) Sajnos a véres hurkáról le kellett mondani, hiszen a vér nem pótolható, de cserébe kitűnő májas hurka és kolbász készült.


Mi sváb jellegű hurkát készítünk.
A májas hurkába abáló lében főtt rizs, hájjal megpirított hagyma, ledarált abált belsőségek, abált húsok és abált szalonna kerül. Fűszerei mifelénk a só, bors, majoranna.
A véres hurka felénk nem rizzsel, hanem vérbe áztatott, felkockázott zsömlével készül, sok apróra vágott abált szalonnával, ledarált abált belsőségekkel, hasonlóan fűszerezve, mint a májas hurka.
A kolbászhúst fokhagymával, sóval, borssal és köménymaggal fűszerezzük.

Sütés:
mi nem szoktuk a saját hurkánkat megszurkálni sütés előtt. Van hogy kidurran, van, hogy nem. Minket nem nagyon zavar. :)Volt hogy megszurkáltam, mégis kidurrant, szóval szerintem nem ettől függ elsődlegesen, bár azt nem tudom, hogy mitől. Van egyébként, hogy sütés közben mégis úgy ítélem meg, és késsel kicsit megszurkálom. Nagymamám sosem szokta.
A fagyasztóból kivett hurkát NEM kell felengedni sütés előtt, és nem kell alá víz sem sütés közben. Esetleg kevés zsírt lehet alá tenni, bár a házi hurkák alá nem szokott kelleni, bőven elég az a zsír, ami kisül belőle.

Krumplit szoktam pucolni, melyet nagyobb hasábokra szeletelek. Ezt megsózom és a kikent tepsi aljára terítem, erre teszem a hurkát és a kolbászt. Hideg sütőbe tolom, majd közepes hőmérsékleten készre sütöm. Félidőben megfordítom a hurkát és a kolbászt is.
Van, hogy a hurkát-kolbászt csak magában sütöm, és a krumplit külön főzöm ki hozzá sós vízben.


Savanyúsággal is nagyon finom, de a dinsztelt káposztát én nagyon szeretem hozzá, ami így készül:

  • 1 kisebb fej lila káposzta (fehér is jó)
  • 1 közepes hagyma
  • 1 alma (elhagyható)
  • őrölt köménymag (vagy fahéj)
  • ecet
  • cukor
  • 2 ek olaj vagy zsír

A káposzta torzsát kiszedjük, és nagyon vékony csíkokra szeleteljük.
A hagymát vékony szeletekre vágjuk és a zsiradékon megpirítjuk. Hozzáadjuk a  cukrot, karamellizáljuk.
Rátesszük a káposztát, sózzuk, megszórjuk köménymaggal és hozzáadjuk az ecetet.
Fedő alatt, gyakran kevergetve puhára pároljuk.
Félidőben hozzáadjuk a vékony szeletekre vágott hámozott almát (lila káposzta esetében), de ezt akár el is hagyhatjuk.
Köménymag helyett fahéjjal is ízesíthetjük lila káposzta esetében.
Párolás közben kóstoljuk, és szükség szerint ízesítsük még cukorral, ecettel, sóval vagy köménnyel.
Ha a leve nagyon elfő, de még nem elég puha a káposzta, ici-pici vizet öntsünk alá.

6 megjegyzés:

Éva írta...

Nagyon guszta! Mondhatni megéheztem a látványtól !Még régebben mi is csináltunk itthon hurkát, kolbászt és milyen finom tud az lenni.Volt úgy hogy nem is töltöttük a hurkát bélbe, csak tepsiben megsütöttük.

Gonda Hajnalka írta...

Belli most pont disznótoron van az apósa még mindig vág...nem is akár mennyit...eladásra! Ő ma biztos jóllakott nem kell beérnie látványtól...D:))

Ditti írta...

Éva: igen, mamám is sütött nekünk néha úgy, hogy nem volt bélbe töltve. :) Nagyon szerettük! Annyira finom, és annyira szeretem a torost! :)
Flóra: húhhh, azért a disznóvágás nem kis melóval jár...Én mindig úgy elfáradtam a nap végére, hogy az esti vacsora már nem is esett jól, nem is bírtam rendesen enni. Viszont másnap..nem tudtam hol a határ. :)))

Edit írta...

Hehe :D Pont itt vagyok anyunál, hoztak a szomszédok hurkát, azt sütöttünk krumplival :)))) Nemrég faltam be, egy jó kis egész napos favágás után :D

Belli írta...

Komolyan mondom,ez már hihetetlen:))))
Most értünk haza a disznóvágásból,és mit látok Nálad????Véletlen?!:)
Mi is nagyon elfáradtunk és hasonlóan vagyok az evéssel én is!Mindig másnap eszek a friss hurkából,kolbászból:))
Nagyon guszták a képeid!
Most ezerrel mosok,holnap már munka!Puszi

Ditti írta...

Edit, Belli: hát ez nagyon vicces, pont ti is ezt ettétek a hétvégén! :) Nem, nem hiszek a véletlenekben. :)
És mindketten jól ki is dolgoztátok magatokat...
Favágás Edit? Az nagyon kemény férfi munka, én nem bírtam sosem hasogatni...egyszer megpróbáltam, de hamar feladtam...nem semmi, hogy mennyi mindent kibírsz/elbírsz!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...